”Et billede siger mere end 1.000 ord”. Om end det ikke er hele sandheden, så kan det ikke nægtes, at udseendet betyder meget for tiltrækningen mellem to mennesker, og derfor betyder det også meget, hvordan vi præsenterer os – med billede – når vi begiver sig ud på netdating.

Udseendet betyder selvfølgelig også noget, når vi mødes i virkeligheden – til en fest, til en fredagsbar, hos venner eller noget helt fjerde. Det interessante er, at både i virkeligheden, og hvad billeder på datingsites angår, så er kvinder som regel langt mere bevidste om deres virkemidler. Der lægges makeup, der sættes hår, der vælges tøj med omhu (jo, også undertøj, hvis hun har tænkt sig at score/blive scoret), når en kvinde skal ’i byen’.

Ikke at mænd ikke også kan være bevidste om udseendet. Frisk barbering, voks i håret, lækker skjorte, jakke … men måske mest i ungdommen, hvor netop scoring står på dagsordenen. Samtidig er der en tendens til, at mænd er mere tilfredse med deres spejlbillede end kvinder: de ser deres store overarme, hvor kvinderne ser en rynke eller en delle. Eller mændene har en holdning, der siger, ’jeg er, hvad jeg er, og det må du finde dig i’.

Det er måske også det, der ses på mændenes profilbilleder på Tinder og lignende.

Dorian Gray

Man kan tale om et Dorian Gray-syndrom. I Oscar Wildes ”The Picture of Dorian Gray” er titelpersonen i besiddelse af et maleri, der ældes (og skæmmes af hans onde gerninger), mens han selv er uforanderlig.

Inde i hovedet er mændene stadig spændstige 25-årige med masser af hår og sixpack. Det er bare spejlet, der er fejljusteret. Kvinderne forventes at se gennem de ydre skavanker og sætte pris på de indre værdier.

Men selvfølgelig kigger kvinderne også på udseendet. De giver endog deres egen meget hurtige og diskrete version af elevatorblikket, hvis de er interesserede. Men de bruger også mange andre parametre.

Indre værdier

Ornitologen Richard Prum fra Yale University, der forsker i magevalg, har f.eks. fremsat den teori, at den menneskelige evolution er båret af hunnernes/kvindernes valg ud fra sociale kriterier og personlighedstræk som humor og empati frem for aggressivitet, hvilket over årtusinderne har ændret både vores adfærd og vores fysik.

En helt anden ting er, at kvinderne kan synes, at en mand er dårende dejlig, og sende smil og blikke hans vej i en uendelighed – uden resultat. Flirte-normen er nemlig, at manden skal tage initiativet, krydse gulvet og tage risikoen for en afvisning. Derfor er kvinder som regel også mere bevidste om, at de skal tiltrække på udseendet, mens mænd vægter ’scorereplikken’ – at være charmerende i ord og handling – når de vover at tage initiativet.

Det hedder Face-book.

Men kaster manden sig ud i at finde en partner på de sociale medier, via netdating eller Tinder, hvor der først er kontakt, når begge parter har swipet den rigtige vej, så bliver han selvfølgelig også vejet på sit udseende – altså på det billede, han lægger på profilen. Tests viser, at responsen ikke påvirkes væsentligt af, om folk har profiltekst eller ej. Billedet virker!

Her nytter det ikke at bruge billedet fra dengang, han var 25 – når han er 45. Det er (ligesom for kvinder) den sikreste vej til en skuffelse på første date: ikke bare ligner han (eller hun) ikke sit profilbilledet. Han/hun har også foretaget en bevidst vildledning. Eller på godt dansk: han/hun lyver (og kvinder lægger som regel vægt på, at mænd er ordholdende).

Omvendt er der selvfølgelig et element af ’salg’ i det billede, vi præsenterer på en datingprofil, så det gælder om at se godt ud. Selv om gamle billeder og photoshopping er no-go, så vil en kvinde, som er vant til, at hun bliver vurderet på sit udseende, være bevidst om påklædning, makeup, lys og vinkel. Om det nu er en selfie eller et festbillede fra en af hendes veninder. Det kan sagtens være sommerligt med bare skuldre. Det kan være en nedringet festkjole. Men det er ikke i bar overkrop med en dåsebajer i hånden.

Kroppen i fokus

Det er bestemt ikke mit indtryk, at kvinder har noget mod en veltrænet mandekrop. Men tests peger på, at det kun er de unge kvinder, der synes den halvnøgne krop skal være profilbilledet. Risikoen er også, at mandens selvbillede ikke stemmer helt overens med virkeligheden, og så har vommen det bedre bag en pæn skjorte. Er manden veltrænet, kan billedet blive læst som selvsmagende og – som en kvinde udtrykker det – ’jeg skal ikke have en mand, der bruger mere tid foran spejlet end mig’.

Fra andre kvinder lyder kommentaren til mænds profilbilleder: det er ikke hans bil/motorcykel/båd, jeg gerne vil være kæreste med. På den anden side påpeger psykologen Jacob de Lichtenberg i ”Datingens psykologi”, at kvinder faktisk kigger efter ’status’, hvilket selvfølgelig godt må komme til udtryk i profilbilledet.

Derfor kan det godt betyde noget, om manden klæder sig smagfuldt og efter tidens trend. Om han er sin alder bekendt eller er demonstrativt drengerøv. (Og hvis du skal læne dig op ad en Ferrari, så skal det altså være din egen.)

Den korteste vej mellem to mennesker

Hvis vi i øvrigt skal tro på Yale-professoren, så giver det god mening, at det, kvinden gerne vil se på mandens billede, er et ansigt. Taget inden for det seneste år.  Og allerhelst med et smil.

Richard Prum påpeger, at blandt dyrene – også de højere primater, vore nærmeste slægtninge – er det et aggressivt træk at blotte tænderne. Hvis kvinderne har valgt mage ud fra ikke-aggressiv adfærd giver det mening, at smilet – efter mennesket mistede de frygtindgydende hjørnetænder – ’er et seksuelt symbol, der viser, man ikke er bevæbnet. Det er nærmest afvæbnende’!

Omvendt siger de Lichtenberg, at manden skal kigge væk fra kameraet og lade være med at smile. Teorien er, at det signalerer underdanighed og dermed ikke status.

På den anden side: hvad er det, hun over for veninderne fremhæver hos den nye kæreste? Er det ikke det søde smil (evt. det frække smil) og de smukke øjne? Men det skal måske opleves live.

Det, der tænder – det, der tæller

Så find den smarte jakke frem, drop solbrillerne og vis dit ansigt, kære mand, hvis du vil ud at sælge varen på et dating-site og (især) på Tinder. Det er det ydre, der tænder og siger de første tusinde ord.

At man(den) ikke er i mål med et godt profilbillede, er en anden ting. Som nævnt ligger flirte-initiativet hos manden (https://flirtmedlivet.dk/flirt-i-reglen-eller-iflirt/), så ligesom i virkeligheden må han risikere en afvisning og sende den første besked. Og ligesom i virkeligheden gælder det om at vise sociale færdigheder. Eller som anden halvdel af ordsproget siger: det er det indre, der tæller. Det gælder både i profilteksten og den første besked.

Søde ord: humor og empati

Hvad profilteksten angår, så er en god indfaldsvinkel, at det interessante er, hvem vi er, ikke hvad vi laver. Her er også en fremragende mulighed for at vise, at vi har humoristisk sans. Den kan vi (mænd) også bruge i den første besked. ”Hej, jeg synes, du ser sød ud”, er ikke en forkert replik, men den kan ikke rigtig stå alene, fordi manden ikke risikerer noget med den. Der er ingen humor i den. Der er ingen empati i den.

Hvad empatien angår, er det altid en god idé at vise, at vi har læst den andens profiltekst. Den er faktisk en foræring, fordi den er en række stikord til at begynde en samtale. Måske også noget, vi kan trække humor ud af. Om ikke andet kan vi jo vende det hele lidt på hovedet og slutte med: ”nåh jo: hej, jeg synes, du ser sød ud”.

For udseendet betyder jo noget.